11/11/2013

SSS: Lyhtypajalla uskotaan rosterin valovoimaan

Meistä tehtiin juttu Salon Seudun Sanomiin, joka julkaistiin isänpäivänä 10.11.2013. Tässä vähän lyhennetty versio jutusta luettavaksi :)


SALOLAINEN LEINO DESIGN SYNTYI LUNTA KOLATESSA



SSS | Liisa Käiväräinen
liisa.kaivarainen@sss.fi

Salossa asuvat Mirkka ja Jussi Leino kertovat perustamansa Leino Designin tarinaa jo ties monetta kertaa. Innostus on kuitenkin yhtä suuri kuin talvella 2009, jona yritys sai alkunsa.

– Kolasin lunta kotipihallamme. Lumen alta paljastui röykkiö ruosteisia ja rikkinäisiä lyhtyjä ja ruukkuja. Mietin, josko niitä voisi valmistaa ruostumattomasta teräksestä. Kerroin ajatuksistani miehelleni, joka tuli viikon päästä verstaalta ensimmäinen lyhdyn prototyyppi käsissään, Mirkka Leino muistelee.

Koekappaletta käänneltiin, väänneltiin ja kehiteltiin yhteistuumin. Pajalle tilattiin Suomessa valmistettua ruostumatonta terästä pöydän kokoisina levyinä. Niistä alettiin työstää yhden koon ja mallin lyhtyjä.

Lyhdyt pääsivät yleisön eteen vuoden 2010 Wiurilan joulumyyjäisissä Halikossa.

– Vastaanotto oli tosi hyvä! Miehetkin innostuivat lyhdyistämme, eivät vain sisustamisesta kiinnostuneet naiset. Äijät tunnistivat rosterin ja arvioivat muun muassa pistehitsin siisteyttä, Jussi Leino kertoo.
Vilpitön kiinnostus ja rohkaiseva palaute kannustivat pariskuntaa jatkamaan ja kehittämään tuoteita.

– Otamme vieläkin asiakkailta, kavereilta ja työkavereilta saamamme palautteen vastaan herkällä korvalla. Tuotekehitystä ei olisi, jos emme saisi rehellisiä mielipiteitä. Haluamme kuulla negatiivisetkin kommentit. Jotkut eivät esimerkiksi pidä siitä, että kantokahva on koko ajan ylhäällä, Mirkka Leino toteaa.
Vielä satojen myytyjen lyhtyjen jälkeenkin lyhdyn perusrunko on pysynyt samana. Tunnelma ja tyyli muuttuvat hetkessä erilaisilla hattumalleilla. Tuotannossa on nyt pääasiassa 50–70-senttisiä lyhtyjä.

Teräksinen tuoteperhe suunnitteilla

– Menemme eteenpäin pienin askelin. Ehkä jossain vaiheessa liikevaihto kasvaa niin suureksi, että voimme heittäytyä pelkästään tähän, Leinot miettivät.

Tarkkasilmäisimmät ovat bonganneet Leino Designin lyhtyjä sisustuslehdistä ja televisio-ohjelmista, muun muassa Meidän Mökki -lehdestä, Big Brother- talosta ja Huvila&Huussi -sisustusohjelmasta.

– Erilaisten sisustus- ja elämäntapablogien lukijakunnat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Siellä luuraa myös potentiaalinen asiakaskuntamme, Mirkka Leino miettii.

Pariskunnan suunnitelmissa on laajentaa teräksistä tuoteperhettä ruukkuihin ja minikasvihuoneisiin. Niistä on jo suunnitelmat ja osin prototyypitkin olemassa. Rosteriset yrttikyltit kuuluvat jo valikoimiin.
Pikkuhiljaa ajatuksena on levittäytyä myös yrityslahjapuolelle ja laajentaa nettikauppaa.

– Samalla tavoitteena on saada joku tuotteista ympärivuotiseksi. Nyt pääasiallinen myyntikausi kestää elokuusta tammikuuhun.

Leinot hankkivat yritykselleen avainlippumerkin jo tuotekehitysvaiheessa.

– Lyhtyjen kotimaisuusaste on liki sata prosenttia. Vain lasia ei saa Suomesta. Muotoilun kotimaisesta alkuperästä kertovan Design from Finland -merkin saimme viime vuonna.

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti