SALOLAINEN LEINO DESIGN SYNTYI LUNTA KOLATESSA
SSS | Liisa
Käiväräinen
liisa.kaivarainen@sss.fi
liisa.kaivarainen@sss.fi
Salossa
asuvat Mirkka ja Jussi Leino kertovat perustamansa Leino
Designin tarinaa jo ties monetta kertaa. Innostus on kuitenkin yhtä suuri kuin
talvella 2009, jona yritys sai alkunsa.
– Kolasin
lunta kotipihallamme. Lumen alta paljastui röykkiö ruosteisia ja rikkinäisiä
lyhtyjä ja ruukkuja. Mietin, josko niitä voisi valmistaa ruostumattomasta
teräksestä. Kerroin ajatuksistani miehelleni, joka tuli viikon päästä
verstaalta ensimmäinen lyhdyn prototyyppi käsissään, Mirkka Leino muistelee.
Koekappaletta
käänneltiin, väänneltiin ja kehiteltiin yhteistuumin. Pajalle tilattiin
Suomessa valmistettua ruostumatonta terästä pöydän kokoisina levyinä. Niistä
alettiin työstää yhden koon ja mallin lyhtyjä.
Lyhdyt
pääsivät yleisön eteen vuoden 2010 Wiurilan joulumyyjäisissä Halikossa.
–
Vastaanotto oli tosi hyvä! Miehetkin innostuivat lyhdyistämme, eivät vain
sisustamisesta kiinnostuneet naiset. Äijät tunnistivat rosterin ja arvioivat muun muassa
pistehitsin siisteyttä, Jussi Leino kertoo.
Vilpitön
kiinnostus ja rohkaiseva palaute kannustivat pariskuntaa jatkamaan ja
kehittämään tuoteita.
– Otamme
vieläkin asiakkailta, kavereilta ja työkavereilta saamamme palautteen vastaan
herkällä korvalla. Tuotekehitystä ei olisi, jos emme saisi rehellisiä
mielipiteitä. Haluamme kuulla negatiivisetkin kommentit. Jotkut eivät
esimerkiksi pidä siitä, että kantokahva on koko ajan ylhäällä, Mirkka Leino
toteaa.
Vielä
satojen myytyjen lyhtyjen jälkeenkin lyhdyn perusrunko on pysynyt samana.
Tunnelma ja tyyli muuttuvat hetkessä erilaisilla hattumalleilla. Tuotannossa on
nyt pääasiassa 50–70-senttisiä lyhtyjä.
Teräksinen tuoteperhe suunnitteilla
– Menemme eteenpäin pienin askelin. Ehkä jossain vaiheessa liikevaihto kasvaa niin suureksi, että voimme heittäytyä pelkästään tähän, Leinot miettivät.
Tarkkasilmäisimmät
ovat bonganneet Leino Designin lyhtyjä sisustuslehdistä ja
televisio-ohjelmista, muun muassa Meidän Mökki -lehdestä, Big Brother- talosta
ja Huvila&Huussi -sisustusohjelmasta.
– Erilaisten
sisustus- ja elämäntapablogien lukijakunnat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti.
Siellä luuraa myös potentiaalinen asiakaskuntamme, Mirkka Leino miettii.
Pariskunnan
suunnitelmissa on laajentaa teräksistä tuoteperhettä ruukkuihin ja
minikasvihuoneisiin. Niistä on jo suunnitelmat ja osin prototyypitkin olemassa.
Rosteriset yrttikyltit kuuluvat jo valikoimiin.
Pikkuhiljaa
ajatuksena on levittäytyä myös yrityslahjapuolelle ja laajentaa nettikauppaa.
– Samalla
tavoitteena on saada joku tuotteista ympärivuotiseksi. Nyt pääasiallinen
myyntikausi kestää elokuusta tammikuuhun.
Leinot hankkivat yritykselleen avainlippumerkin jo tuotekehitysvaiheessa.
– Lyhtyjen
kotimaisuusaste on liki sata prosenttia. Vain lasia ei saa Suomesta. Muotoilun
kotimaisesta alkuperästä kertovan Design from Finland -merkin saimme viime vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti